lördag 11 maj 2013

cyklat

hundarna idag. Mille fick en långtur på 13, 5 km, han har varit rastlös och odräglig ett tag så det var bra. Vi har en bra runda som är delvis sandväg och en del med grusväg med en parallell sandväg som hundarna gärna springer på, så det blir aldrig hårt för dem. Den är tung att cykla så jag får lite träning också. Med Arja blev det en kort tur ut till vägen, hon löper av åkrarna och jag ligger på så att hon inte får för sig att vika av till hönsen hos grannarna. Passen avslutades med hundmatletande på gräsmattan så de fick jobba lite för födan. Jag har inte vågat cykla med Mille lös förrän idag, har varit lite osäker på vad han gör. Fördelen med den tur vi tog idag är att jag kan trycka på med cykeln och då måste han söka mig istället för tvärtom. Med löpning tex där man trycker fram hunden framför sig och de får mer utrymme att nosa rätt på det ena och det andra. På den här cykelturen är det också avverkat på båda sidor om vägen. Detta gör att jag ser hunden hela tiden och den kan söka av området, få bra varierad terräng och göra lite löpor utan att jag behöver jobba så mycket med inkallning hela tiden. Kontakövningarna blir  mera naturliga och jag slipper tjata in inkallningen som lätt blir fallet med Mille. En skön träningsrunda, trots regn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar