onsdag 26 december 2012

träningsvärk

Härliga träningsvärk. Tydligen har jag inte styrketränat tillräckligt, har träningsvärk i armar, axlar och ben efter skidåkning. Jag brukar känna mig matt och trött i början av skidsäsongen, men nu är jag rent öm överallt. Men en ihärdig och mkt irritrerande förkylning i tre veckor ställer till träningen. Arja måste dock ut, så jag försöker tolka och ta det lugnt, inte så enkelt, skate kräver endel av kroppen - märker jag nu när jag är så efter träningsmässigt. Ganska kallt har det varit också, så hals och luftrör tar stryk. Glädjande nog går Arja bara fint, hon håller hygglig fart i 6 km, jag har som mest kört henne 7km på flackt spår än så länge. Försöker tänka variation, V-by ena dagen, då blir det kortare, 5km, där är det brant både upp- o nerför. Jg är särskilt försiktig nerför eftersom är så tung framåt. Kör sedan flackt, kanske nån km längre - typ alla andra spår vi har tillgång till. Varannan dag drag, varannan dag pulsande i lössnö. Kommer hålla mig till distanser mellan 4-8 km denna och nästa vecka, får sedan se hur hon känns och ser ut. Tänkte lägga på nåt kort pass med pulka till trettonhelgen, om allt går som planerat, vilket det sällan gör :) 
Förhoppningsvis blir skoterspåren snart möjliga att skejta på och jag blir frisk, då blir det några distanspass 10-15km med henne lös. Det är oerhört viktigt att hålla igång henne och bygga utan att hon blir sned. Träningen blir också annorlunda när det bara är 1 hund, förut tränade jag ju alltid en hund och hade den andra lös bredvid. Arja gillar ju att springa i vilket fall, men man fick ju mera gratis förut när Tuva fanns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar